maanantai 3. lokakuuta 2011

Metallica ja Lou Reed - hevistarat palaavat taidehomoiksi

Radiosta soi kappale. En tiedä, mikä on kappaleen nimi, mutta rumpalista ei voi erehtyä - Lassehan sen on pakko olla! (Eikä nyt ole kyse Lasse Virénistä, Lasse Pöystistä tai Lasse Lehtisestä, vaan tietysti maailman suurimman heavy-yhtyeen Metallican rumpalista Lars Ulrichista.) Ja koska kappale ei kuulosta entuudestaan tutulta, on tämän pakko olla Metallican ja Lou Reedin yhteistyön kukkanen.

Metallica ja Lou Reed - miksi?
Aivan mahtavaa!

Mahtavaa siksi, että tämä kuulostaa aivan "haistakaa kaikki pitkä paska, siis ihan kaikki - tekin siellä levy-yhtiössä"-meiningiltä. Kuulen kappaleessa sävyjä varhaisesta Black Sabbathista, mikä sekään ei ole huonompi juttu. Sekä Misfitsiä. Ei paha, ei ollenkaan.

Jaksaisinko kuunnella kokonaisen levyn tätä? Mistä sitä tietää, aika näyttää. Mutta ensimmäisen näytteen perusteella yhteistyö tuntuu jo huomattavasti kiehtovammalta kuin paperilla. Radiojuontaja kertoo kappaleen olevan ensimmäinen single. Biisin nimi menee ohi, mutta Google väittää ensimmäisen singlen nimeksi The View, ainakin Rytmi-lehden uutisen perusteella.

Mestarivalokuvaaja Anton Corbijn teki
Metallicasta taidehomoja jo 1990-luvulla.

Ei se juontajan mölinä kyllä The Viewltä kuulostanut. Rytmi-lehden uutisesta luen kuitenkin, kuinka "albumin jo kuullut toimittaja David Fricke kuvailee levyä “Reedin Berlin-albumin ja Metallican Master Of Puppetsin sekoitukseksi”. Albumkin kaikki kappaleet ovat Reedin kirjoittamia, tosin rankalla kädellä Metallican sovittamia."

Mielenkiintoista. Yrittääkö Metallica tehdä jälleen metallipäistä taidehomoja ja Lou Reed vihkiä taidehomot metallimysteereiden pariin?

Vaikkei sitä viime vuosien perusteella uskoisi, on näemmä miestenkin vielä mahdollista tehdä populaarimusiikin saralla jotain rajoja rikkovaa ja keskustelua herättävää. Viime aikoina kun kohahduttaminen on tuntunut olevan etupäässä Lady Gagan yksinoikeus.

Onko The 69 Eyesin Feel Berlin-kappale saanut
inspiraationsa Lou Reedin Berlin-levystä?

Monen hevimiehen mielestä Metallican Master of Puppets oli aikoinaan parasta ikinä - joidenkin mielestä on varmaan vieläkin. Lou Reedin Berlin-levy ei ole tuttu minulle, mutta The 69 Eyesin Feel Berlin on vallan mainio kipale.

Maailman taiderock-skene ei ole itselleni kovinkaan tuttu - joskin tiedän, että Lou Reedin varhainen konstellaatio, legendaarinen Velvet Underground oli ja on sietämätöntä paskaa - mutta epäilemättä joku sielläkin saattaa ajatella Lou Reedin Berlin-levyn olevan parasta ikinä. Onko Metallican ja Lou Reedin yhteistyö siis tuplasti parempaa, kuin mitä miehet ovat saaneet erillään tähän mennessä aikaiseksi? Vai onko tämä vain samanlaista provosointia, jota Metallica harjoitti jo 1990-luvulla Load- ja Reload-levyjen puitteissa, ahdasmielisiä metallipiirejä ärsyttääkseen?

Ehkä.

Mitä mieltä Sinä olet?

Metallican ja Lou Reedin Lulu-albumi kaupoissa 31. lokakuuta 2011.

3 kommenttia:

  1. Lou Reed eikä Metallica ole saanut aikaiseksi tällä vuosituhannella mitään relevanttia musaa. Metallican kulta-aika sijoittui 80-, Reedin 70-luvulle. Yhteistyö tuntuu loogiselta ratkaisulta, jossa kaksi entisaikojen suurta nimeä koittaa kimpassa palata pinnalle tai saada aikaiseksi edes yhden hyvän biisin.

    Lou Reed tuskin olisi huolinut levytyskavereikseen ketä tahansa. Metallica "yhtenä suurista metallibändeistä" kelpaa. Heillä on myös varmasti tarve uudistua, tai ylipäänsä tehdä jotain eri tavalla kuin ennen, koska viimeiset 15-20 vuotta ovat olleet aika kuivaa aikaa.

    En sitä epäile, etteivätkö M+LR _voisi_ saada jotain ok-matskua kasaan ja etteikö heidän aikeensa olisi vilpittömät, mutta odotukset eivät ole suuret.

    Odottaako joku oikeasti tältä porukalta uutta musiikin merkkiteosta? Jos odottaa, niin millä perusteilla? Sen lisäksi, että nämä kaverit ovat valtavan (entisen) suosion sekä taloudellisen vaurauden kangistamia, ei tule mieleen montaa tapausta, jossa eläkeikäiset tai sitä lähentelevät muusikot olisivat pystyneet vielä kerran nousemaan entiselle korkealle tasolleen ja luomaan jotain oikeasti hyvää tai virkistävää. Artisteilla tuntuu olevan about vuosikymmen aikaa tehdä ne parhaat levyt. Monissa tapauksissa ura on jäänyt vielä lyhyemmäksi. Tää on mielenkiintoinen seikka, jota sietäisi tutkia enemmän.

    Tuo kuvailu, jossa viitataan sekä Master of Puppetsiin että Berliniin, on aika ennalta-arvattava. Molemmat ovat kyseisten artistien yleisesti parhaina pidetyt albumit. Olisi hauskaa, jos joku vertaisi uutta kamaa vaikka Loadediin tai Reloadediin, tai mitä muita niitä myöhempien aikojen Metallica-levyjä nyt onkaan. Tälleen kyynisesti ennustaen uusi levy on kuitenkin varmaan enemmän lähempänä noita. :D

    Mutta hei, St. Angeria vissiin kehuttiin jossain? Ehkäpä sisällöllinen lama on ohitettu ja odotettavissa on kuitenkin jotain parempaa? Se olisi hienoa!

    Tästä tuli mieleen, että olisiko Master of Puppets tai Ride the Lightning tänä päivänä julkaistuna erityisiä levyjä metallikentässä? Ehkä olisi, ehkä ei. Mene ja tiedä. Musa ja sen merkitys on varmaan aina jollain tavalla sidoksissa aikaansa.

    VastaaPoista
  2. Metallican edellinen levy Death Magnetic oli onnistunut paluu Metallican kulta-aikojen tunnelmiin (Ride, Master, Justice), nyt tehdään sitten Load-Reload-levyt uusiksi tämän Lou Reed-yhteistyön myötä. Historia toistaa näemmä itseään. Kyllä Lulu täytyy ainakin kertaalleen kuunnella, sen verran härskiltä näiden yhteistyö vaikuttaa ja tuntuu.

    VastaaPoista
  3. Täällä on valaiseva James Hetfieldin haastattelu aiheesta:
    http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=164187

    VastaaPoista

Gadgetissa oli virhe